maandag 21 juli 2008

Huis ten Bosch

Yaaay. Ik ben naar Huis ten Bosch geweest.

Voordat ik dr een uitgebreid verhaal over ga schrijven (doe ik later wel, ben druk :P), ik heb m'n foto's gereorganiseerd (zie blokje met links aan de rechterkant, ietsje naar beneden), ik zal ook meteen de links in mn posts updaten, maar het kan zijn dat er wat gebroken links zijn. Maar het is iets beter georganiseerd zo denk ik, vandaar. Foto's van Huis ten Bosch volgen spoedig, net als filmpjes (alvast bedankt Mei Yin ;p)

Foto's van Mei Yin's verjaardag, een schepen-festival met vuurwerk en nog een paar random foto's.

Nog een paar nieuwe Nagasaki foto's

Huis ten Bosch!



Jaa goed. Huis ten Bosch. Viel me nog erg mee, ik had het minder leuk verwacht. Maar, het was echt heel leuk om te gaan, al was het even duur als Disneyland ;p
Masu-Masu, een kennis van Mei Yin (en nu ook van mij), degene die ons meenam voor sashimi vorige keer, wilde graag met ons naar Huis ten Bosch, dus daar zeiden wij geen nee tegen. Huis ten Bosch ligt namelijk vlak bij Sasebo, wat zo'n 2 uur rijden vanaf Nagasaki is. En met de auto is dat het makkelijkste natuurlijk.

Dus, om half 10 kwam Mei Yin op m'n deur bonzen "Daan! Daan! Wakker worden!". Ik: "hurrrr wat?". Mei Yin: "Hurr we zouden naar Huis ten Bosch gaan weet je nog? Om 9 uur afgesproken enzo?". Dus ja, was ik een klein beetje vergeten.
Maar goed. Kwart voor elf zaten we bij Masu-Masu in de auto op weg naar Huis ten Bosch.

Zodra we het park binnenkwamen werden we geconfronteerd met jawel, het Teddybear Kingdom. Wat dat met Nederland te maken heeft is voor mij nogal een raadsel, maar het spreekt de kinderen natuurlijk enorm aan. ^^
Daarna, een rondvaart door wel hele schone grachten (het water wordt constant gezuiverd), en het beklimmen (met de lift) van de Dom. En eenmaal bovengekomen was er wel heel veel plastic. Maar in ieder geval ziet ie er van buiten wel authentiek uit ;p

Na de Dom rondgelopen door "Nederland", over de klinkers, bruine paaltjes a la Amsterdam (alleen de 3 kruisjes ontbraken), en vrij echt-lijkende grachtenpanden. Echt een hele aparte ervaring om dit zo ver van huis te zien :P

Als lunch een lekkere kaasfondue gegeten (doet er even niet toe dat het niet Nederlands is, en dat de kaas die gebruikt werd waarschijnlijk ook niet Nederlands was afgaande op de zoutheid ;p), en daarna door de hitte (het was echt verschrikkelijk heet, tegen de 35 graden volgens mij) richting de naamgever van het pretpark, Paleis ten Bosch. Er was net een bruiloft aan de gang, en bruid en bruidegom werden afgevoerd in een open koets met twee wel heel Nederlands lijkende koetsiers. Die helemaal in pak waren aangekleed, arme meiden, met deze hitte ^^

Ook nog even de tuin bekeken, was lekker verkoelend om onder de pergola/haag te lopen. En vervolgens nog een Gibli winkel gevonden, die nergens in Japan mag ontbreken natuurlijk, stel je voor. Daarna door Kinderdijk richting de uitgang gelopen, waar we de Delftsebrug tegenkwamen, volgens Mei Yin precies zoals degene in Nederland (die ik daar volgens mij nog nooit gezien heb, Kinderdijk ook niet trouwens, lekkere Nederlander ben ik, om al die dingen in Japan te gaan bekijken ;P). Ook was er een kaaswinkel die Edammer verkocht, maar 12 euro voor een stukje van 200 gram vond ik toch net iets te duur ;p

Op de terugweg naar Nagasaki kwamen we langs de zee (de hele tijd eigenlijk, maar toch), en zagen wat mensen zwemmen. Dus even gaan kijken natuurlijk. Blijft toch vreemd, zee zonder duinen. Ik heb het laatst aan een Chinese uit proberen te leggen, maar ze kon het niet geloven dat we zulke hoge zandheuvels hebben bij de zee. Het was in ieder geval lekker om er even rond te lopen, een lekker verkoelend briesje. Nog steeds erg warm en vochtig (we kwamen net de auto met airco uit), en Mei Yin's bril besloeg dan ook meteen ^^ En dat was nog wel om 7 uur 's avonds.

Daarna in een keer doorgereden, even naar de Yume-saito gegaan om koffie te tanken bij de Starbucks, lekker Italiaans gegeten als afsluiter, en lekker gaan chillen in de Crazy Horse, waar de eigenaar vaak (elke vrijdag- zaterdag- en zondagavond in ieder geval) live speelt. Zeker een aanrader als je eens in Nagasaki bent in ieder geval, de sfeer is er geweldig. En vervolgens de volgende dag tot 1 uur aan een stuk door geslapen. Maar het was wel leuk ^^

Dus, conclusie: Nederland zou eigenlijk net zoals het park "Huis ten Bosch" moeten zijn, enorm schoon, geen rondslingerend afval, donkere steegjes, graffiti, fietsen in de gracht, en alles was er superschoon en onderhouden. Japan zelf mag er ook een voorbeeld aan nemen though, alle elektriciteitslijnen waren ondergronds, lang geleden dat we dat hebben gezien in Japan.
Aanrader? Als je een jaar in Japan zit is het zeker leuk om hier heen te gaan, maar als je er maar een maandje bent, nah, lekker weer naar huis gaan ;p

1 opmerking:

X-U zei

Haha, leuke conclusie :D

K ga morgen fotootjes kijken, nu eerst slapen...