zaterdag 12 juli 2008

ZOMG!

Dus. Tegen alle verwachtingen in heb ik vandaag iets gedaan waarvan ik dacht dat ik het nooit zou doen.
Misschien heb je wel eens gehoord dat men in Japan het begrip verse vis nogal letterlijk neemt. Sashimi, of rauwe vis, is een culinaire delicatesse, en vandaag zijn Mei Yin en ik er achter gekomen hoe ver dit gaat.

Met een Japanner zijn we uit eten geweest in een sashimi restaurant. So far so good. Hij vroeg of we bezwaar hadden tegen ika (inktvis). Dus, wij natuurlijk, nee nee, inktvis is goed.

Kwam de serveerster aan met een inktvis op een bord. Dus ja, mooi gedecoreerd, zou je denken. Totdat de tentakels licht bewogen. ZOMG IT'S ALIVE! schreeuwden we bijna. En ja, zei de Japanner, hij leeft nog, of nou ja, beweegt nog. En de sashimi kwam dus rechtstreeks van z'n lichaam.

Dus, toen hadden we twee keuzes. Of zeggen dat dit echt ronduit smerig was (wat we in eerste instantie dachten, in ieder geval ik ;p), of het uit beleefdheid eten, en tja, hij was toch al in stukjes gesneden dus het zou zonde zijn het weg te gooien.
Dus natuurlijk helemaal tegen de Nederlandse natuur in (wat de boer niet kent dat vreet ie niet), hebben we vrolijk de hele inktvis opgegeten. En op het einde werden de tentakels nog omgevormd tot ikayaki (gebakken inktvis).
Niet te verwarren met takoyaki trouwens, oftewel gebakken octopus (die "vis" met 8 armen).


Dit is een octopus :P




En dit is een inktvis




En als je even het "bord" wegdenkt, kan je je voorstellen wat voor reactie we hadden toen we dit voorgeschoteld kregen en de tentakels bewogen nog :P

Dus, achteraf gezien is dit eigenlijk wel iets wat je een keer gedaan moet hebben. Ik heb er geen spijt van, hoewel het natuurlijk enorm zielig is en stuff *cough* not! *cough*
Maar persoonlijk vond ik het niet onaardig om te eten, alleen het idee dat wat je aan het eten bent 5 seconden geleden nog min of meer leefde werkte niet echt mee aan de smaak helaas. Maar in ieder geval kan je niet zeggen dat Japanners hun vis niet vers eten.


P.S. matcha frappuchino wil ik nooit meer missen, zoooo enorm lekker (groene thee "ijskoffie")
Gief Starbucks met Japanse invloed in Nederland pwetty pwease?

4 opmerkingen:

Mei zei

furk ik wil weer XD die inktvis was zo gaaf. ik zat echt zo er naar te kijken van OMG dit ga ik nie ete . het leeft. en toen.. prod prod. hap xD
en toen ging de hele inktvis er zo in XDD

Liesbeth zei

Ik zou het niet durven... Maar ik ben ook al niet zo'n fan van inktvis. En bewegend is al helemaal eng XD

X-U zei

Whaaaah! Dat is echt TE freaky!

K hou niet van inktvis, dus k zou dat niet proberen. K zou t eigenlijk helemaal niet willen proberen als het nog spartelt op je bord. K denk dat ik dat toch te zielig vindt. Ik kon al amper walvis door mijn keel krijgen, en dat was eigenlijk toch lekker. Psychologisch was het gewoon een beetje kut.

K heb wel es verse sashimi op die ze ook zo uit t aquarium haalden, maar die vis heb k niet zien spartelen en werd wel dood gereserveerd. Scheelt toch wel...

Anyways, nu ben je weer een hele aparte ervaring rijker :D.

X-U zei

argh!! Ik heb een -dt spelfou gemaakt *blush*. Even meteen verbeteren: vind is zonder -dt natuurlijk :P