maandag 14 juli 2008

*geeuw*

Dus, het is weer eens zo'n nacht van 'ik-wil-vroeg-gaan-slapen-want-ik-heb-morgen-een-test-maar-na-twee-uur-gelegen-te-hebben-slaap-ik-nog-niet'.

Dus yay. Ik heb de lay-out van mn blog een beetje veranderd, ziet er flexer uit denk ik zelf (yay voor de banner *cough*, moet toch echt eens photoshop leren te gebruiken, ik weet het).
Verder eh...tikt de tijd die ik nog in Japan doorbreng verder weg. Helaas. Maar aan al het goede komt een einde, zoals men zegt.

Dus dacht ik bij mezelf, heb ik Nagasaki nou eigenlijk al wel goed bekeken. Ik zit er nu al bijna een jaar, maar eigenlijk heb ik er nog niet heel veel van gezien, dus hieronder nog een lijstje met plaatsen die ik gezien moet hebben voor ik weg ga, kan ik kijken of ik mezelf er aan kan houden.

Clover Garden (グラバー園, kurabaa en)
een groot park waar het oudste Westerse-stijl huis van Japan staat.

Huis ten Bosch (ハウステンボス)
Het beroemde "pretpark" van Japan, gebouwd naar model van Paleis ten Bosch. Er staan verschillende Nederlandse gebouwen, en tja, als Nederlander moet je er natuurlijk wel heen he. Geplend voor volgende week zaterdag, met een Japanner en Mei Yin

De Nederlandse heuvel (オランダ坂, oranda saka)
Een heuvel die bestraat is door Nederlanders, wat wil je nog meer.

Het vredespark (平和公園)
Aangelegd in 1955, de burgemeester van Nagasaki houdt hier elk jaar op 9 augustus zijn vredes-toespraak (ja, de dag dat ik en Mei Yin naar Tokyo vliegen, gaat dus druk worden op het vliegveld waarschijnlijk)

Nagasaki Atomic Bomb Museum (長崎原爆資料館)

Naast het Vredespark, laat goed zien hoe de Japanners zich in de slachtofferrol plaatsen (en een beetje vergeten dat zijn eigenlijk toch ook wel erge dingen hebben gedaan). Maar toch, moet ik toch gezien hebben eigenlijk.

Decima (ziet er zo vreselijk uit in de Nederlandse spelling, liever de Japanse; Deshima/Dejima; 出島)
Het eiland waar de Nederlanders 400 jaar op hebben gehandeld in Japan. Ligt niet op de plaats waar Dejima oorspronkelijk was geloof ik, maar ze hebben geprobeerd het zo getrouw mogelijk na te bouwen.

Kōfuku-ji, een Zen tempel (興福寺)
Yay, een tempel

Sōfuku-ji, nog een Zen tempel (崇福寺)
En nog een tempel.

De Inasa berg (稲佐山)
Uitzicht schijnt 's nachts geweldig te zijn


De Suwa schrijn (yay voor Nederlands, Suwa shrine, oftewel
諏訪神社 (suwa jinja))
De officiele Shinto-schrijn van Nagasaki, stamt uit 1614, dus zeker het bekijken waard.

De Urakami Kathedraal (浦上天主堂, urakami tenshudoo)
Volledig verwoest door de atoombom in '45, herbouwd in Franse (de originele) stijl in 1959, en het was de grootste Katholieke kerk in Azie tot de verwoesting.

De Oo'ura Kathedraal (大浦天主堂, oo'ura tenshudoo)
De oudste kerk van Japan, ook wel de kerk van de 26 martelaars genoemd, de kerk is namelijk opgedragen aan 26 Japanse Christenen die in 1597 gekruisigd werden (de Japanners wilden het Christendom namelijk Japan uitkrijgen, het ondermijnde het gezag van de overheid en profeteerde dat de Keizer van Japan geen god was, oftewel, het maakte de bevolking tot landsverraders, dus moest het de kiem in gesmoord worden. Overigens hebben de Nederlanders vrolijk meegeholpen de Christenen, Katholieken om precies te zijn, ze waren namelijk door Portugezen bekeerd, het land uit te werken. De meeste Nederlanders waren immers meer geinteresseerd in handel, en het Protestantisme speelde ook een belangrijke rol).


Dus kortom, ik heb nog heeeel veel te doen :P



6 opmerkingen:

X-U zei

Oe! Hoe maak je je eigen banner?

Daan zei

hihi, met mijn leet paint skills *cough*

gewoon een foto nemen, verkleinen, tekst dr in plakken, en dan uploaden, moet je alleen nog wat met de HTML klooien om het er goed uit te laten zien (als ik een andere banner wil moet ik eerst weer helemaal de HTML veranderen enzo...zo fokking ingewikkeld allemaal) :/

Maar Liesbeth wil je er vast wel mee helpen, ze heeft een veeeeet mooie blog, ben echt jaloers op haar skills

En nogmaals, ik moet echt photoshop leren gebruiken, de kwaliteit van de foto is zo hard achteruitgegaan door het editen in Paint...

X-U zei

K vind t er toch best professioneel uitzien :D.

Alleen beetje vaag, het vrijheidsbeeld terwijl je in Japan bent, haha.

Daan zei

Niet gezien? Tis Odaiba, met de rainbow-bridge op de achtergrond ^^

X-U zei

K heb m wel gezien ^__^. K kon zelf helaas geen goeie foto nemen 's avonds >__<. Odaiba was cool :D Ik sta al wel op de foto met mario bij Panasonic ^^.

Daan zei

Nooohooohoooo
die heb ik dus gemist
Maar ga ik zeker heen volgende keer ^^