zondag 13 februari 2011

Hallo allemaal!

Excuses voor het lange niet-schrijven, zoals bij elke weblog wordt het schrijven/updaten af en toe naar achteren geschoven, en opeens zijn er dan zowat 6 maanden voorbij gevlogen.

Sinds Fuji is er dan ook enorm veel gebeurd, (foto's volgen waarschijnlijk morgen).
Ten eerste, ik heb de N1 (hoogste niveau) van de JLPT (Japanese Language Proficiency Test) ondergaan, en helaas, helaas, niet gehaald. Wel een beter resultaat dan ik vreesde, maar niet genoeg om het te halen; ik had 55%, waar 67% nodig is. Maar goed, dit betekent niet dat m'n Japans slecht is, meer dat ik meer tijd moet steken in het leren van de karakters. Voorzover ik van anderen heb gehoord heeft bijna niemand dit niveau gehaald (van zo'n 10 mensen in m'n kennissenkring), dat geeft misschien ook een indicatie van hoe moeilijk het is. In ieder geval ben ik nu een stuk beter voorbereid voor de volgende test.

Tot december ben ik vooral bezig geweest met het leren voor deze test, zowel als veel doen met iedereen hier zolang ik hier nog ben. Vanaf december uiteraard weer druk aan de "normale" studie, al gaat dat uiteraard veel minder snel dan gewenst (typisch studenten ^^).

Eind oktober verblijdden Frank en Robert mij met een bezoek aan Japan, wat errug op prijs werd (wordt) gesteld. Een aantal dagen in Tokyo rondgezworven, en ook nog een 5-daagse trip naar Kyoto, Nara, Osaka en zelfs Himeji zijn een paar onvergetelijke herinneringen geworden.

Rond kerst hadden we een kerstgala, wat erg gezellig was, met Oud & Nieuw ben ik naar Odaiba geweest, een groot artificieel eiland in de baai van Tokyo, met een geweldig uitzicht op de Regenboogbrug, die in de kleuren van de regenboog verlicht werd, speciaal voor Oud & Nieuw. Wel de oliebollen en appelflappen gemist!
Vervolgens in het nieuwe jaar de keizen wezen begroeten, wat ook op mijn verlanglijst stond. Eindelijk met een vlaggetje hem toegejuichd, hoezee! ^^

Vervolgens waren er eind januari de laatste paar tests, en sindsdien alleen maar aan m'n onderzoek gewerkt. Nou ja, niet alleen maar dan, ik ben gisteren teruggekomen van winterkamp met IFL (de studentenvereniging), wat een errug groot succes was. De eerste dag hadden we een zwak zonnetje afgewisseld met wat sneeuw, maar de tweede dag is het constant blijven sneeuwen, ideaal skiweer dus (met als enige minpunt de 40 cm sneeuw op de zwarte piste misschien). Voor mij was het alweer 5 jaar geleden dat ik geskied heb, dus het was zeer aangenaam weer eens op de latten te staan. Maar, tegen alle verwachtingen in, skieën er toch wel heel erg veel Japanners niet, maar snowboarden ze in plaats daarvan. Dus waren er zo'n driekwart snowboarders tegenover maar 25% skiers.
Ook vrijwel geen rijen te bekennen, behalve op vrijdag, wat een nationale feestdag was, maar goed, we hebben dan ook maar tot 11.30 geskied op vrijdag in verband met de bus die om 14 uur vertrok. Kortom, een geweldige voorjaarsvakantie!

Nu weer druk aan de studie, al gaat het waarschijnlijk tot woensdag duren voor het weer serieus er tegen aan gaat, mede door een druk schema en de Japanse toelatingsexamens die tot de 15e plaatsvinden. In Japan is er namelijk geen examen om van je middelbare school af te komen, maar is er daarvoor in de plaats een examen om je universiteit binnen te komen. Dit is een van de redenen dat zoveel Japanse high-school studenten in hun laatste paar jaren van 8 tot 22 aan de studie zitten, en meestal daarna thuis nog wat. Maar goed, de examens duurden twee weken, en gedurende deze twee weken is de campus van de universiteit niet toegankelijk voor ons, maar de afgelopen twee weken ben ik sowieso erg druk geweest met een aantal andere dingen (zoals bijvoorbeeld een vaarwel-feestje), dus zelfs als de campus open was geweest was er waarschijnlijk niet heel veel van de studie gekomen.

Ik doe mijn best om de foto's voor morgen online te krijgen, maar beloof uiteraard niets, zij het dat ik beloof dat ze er binnen een week opstaan! ^^

1 opmerking:

Joost zei

Pfoe! Klinkt erg druk allemaal,
maar je hebt het in iedergeval naar je zin :)

Easy on the booze xD

Joost