woensdag 7 april 2010

De eerste week

Dus, de eerste week zit er alweer bijna op, en ik heb me al bijna weer aangepast aan het dagelijks leven. Ik irriteer me mateloos aan het langzame internet; schijnbaar deel ik de verbinding met de rest van de verdieping, dus als er één iemand iets aan het downloaden is heeft de rest er veel last van. Hotmail openen bijvoorbeeld kost me soms wel 10 minuten. Maar goed.

Maandag had ik de orientatie, waarin we euh...veel uitgelegd kregen. Daarna was er nog een placement test om ieders niveau van Japans te kunnen beoordelen. Het valt me nog trouwens mee dat niet iedereen al meteen goed is in Japans (wat ik eerlijk gezegd wel had verwacht), en het valt me nog wel tegen hoe veel Westerse studenten er eigenlijk zijn, aangezien ik het idee had opgedaan dat Floris (ook van Leiden) en ik vrijwel de enige Westersen zouden zijn. Niet dus (niet dat het verder uitmaakt, natuurlijk).

Maandagavond zijn we met een stel Japanners van de internationale studentenvereniging okonomiyaki wezen eten, da's een soort van hartige pannekoek met van alles er door heen, ik had er bijvoorbeeld één met mochi (fijngestampte rijst), maar daarna ook nog één met curry en garnalen. Erg lekker in ieder geval. En na afloop zijn we nog naar een izakaya (café) geweest waar we nog erg gezellig hebben gedronken.

Vervolgens kon ik dinsdag weer uitslapen (tot 12 uur maar liefst), waarna we een dormitory orientatie kregen (voor de 3e keer alle regels uitgelegd gekregen *zucht*), en ik heb ook nog een uitleg over m'n andere beurs gekregen, namelijk de vrijstelling van de huur (bijvoorbeeld dat Japanners nog twee keer zoveel moeten betalen, wat neerkomt op bijna 800 euro huur, wat me errug duur lijkt eerlijk gezegd, maar ja).

Vervolgens hadden we vandaag een tour door de bibliotheek (natuurlijk moest het weer regenen vandaag), en 's middags hadden we het tweede deel van de beoordeling op welk niveau we terecht komen; het interview. Uiteindelijk bleek dit maar 5 minuten te zijn, maar ik ben nu toch wel benieuwd op welk niveau ik terecht kom. Eigenlijk hoop ik stiekem nog steeds op niveau 6 (van de 8), aangezien je dit eigenlijk nodig hebt om echt mee te doen met de normale colleges, maar aangezien dit ongeveer gelijk staat aan de Japanse talentest niveau 1 (zeg maar dat je Japans als een Japanner kan spreken), lijkt me dit toch nog vrij onwaarschijnlijk (volgens de universiteit Leiden zouden we nu namelijk op niveau 2 (van de 4 in totaal) moeten zitten).
Dus, waarschijnlijk kom ik terecht op niveau 5, maar uiteraard ga ik dan hard m'n best doen om volgend semester in niveau 6 te kunnen komen, en tot dan moet ik speciale toestemming vragen om mee te doen met de gewone colleges.

Maar goed, dat hoor ik morgen allemaal. Morgen ga ik ook nog naar het stadhuis om mijn alien registration card op te halen, zeg maar een bewijs dat ik als buitenlander in Japan woon. Tot dan kan ik ook nog geen Japanse mobiel gebruiken, en ook m'n adres van m'n bankrekening kan ik nog niet wijzigen *zucht*. Maar binnenkort dus wel, gelukkig.

Verder ben ik vanavond nog uit eten geweest met een Taiwanese die ik nog van twee jaar geleden (uit Nagasaki) kende, en dat was ook erg gezellig. We zijn naar een yakitori restaurant gegaan, wat normaal vrij duur is (nu nog), maar nu viel het nog wel redelijk mee.

Vervolgens moet ik me morgen ook nog inschrijven voor alle colleges, en dan ben ik vrijdag vrij (kan ik eindelijk weer eens wat aan mijn onderzoek doen), zaterdag gaan we met de internationale studentenclub Asakusa onveilig maken, en zondag ben ik wederom nog vrij.

En vanaf maandag beginnen de colleges dan echt. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen: