donderdag 29 april 2010

Koninginnedag & Golden Week

Jaa, het is feest!
Koninginnedag staat weer bijna voor de deur, dus hebben we het gisteren gevierd in Japan. Want, in Japan is het de 29e een nationale feestdag (dag van de Showa keizer), en daarna zijn er nog 3 feestdagen wat het dus bijna een volle week vakantie maakt, dus hadden wij de 27e een feest voor onze koningin. Uhuh, er zijn dus eigenlijk toch wel veel Nederlanders in Tokio, ten minste 80 mensen kwamen er opdagen. Ook nog Mariko en Michael gezien, en Kim en Dorette, allemaal nog van Leiden, dus het was een halve reünie (de mensen die buiten Tokio zitten kwamen uiteraard niet over ^^).

Dus, de ambassadewoning had heel erg veel weg van een koloniaal pand, toch stiekem wel een hele mooie stijl. En, trouwens, ik ken de ambassadeur dus ook persoonlijk; twee jaar geleden kwam hij namelijk (net voor hij begon als ambassadeur) naar Nagasaki om wat Japanse kennis op te doen. Het is echt een ontzettend aardige man, dus we hebben nog even leuk staan praten over die goeie ouwe tijd in Nagasaki ^^ Verder was het een erg goed ingerichte receptie, met Heineken, haring en witbrood, raspatat en veel barbecue. Helaas waren er geen bitterballen of kroketten (gah, die aswolk ook hè..), maar ik heb wel een Nederlandse ontmoet die een café heeft in Tokio waar ze af en toe een Nederlandse avond organiseren. Dus, ik ben benieuwd, binnenkort sleuren Floris, Herman en ik een aantal Japanners mee om te kijken of het wat is.

Maar goed, Golden Week, dan staat heel Japan dus op z'n kop omdat vrijwel elke Japanner op reis gaat. Naar het buitenland (goed dat de aswolk weg is, anders hadden de Japanse reisbureaus miljoenen zo niet miljarden verlies geleden) dan wel in Japan zelf (jaah). En uiteraard ga ik mee in het strijdgewoel. Ik dacht er eerst over om de Fuji te gaan beklimmen, maar nu ik wat meer informatie heb ingewonnen (bijvoorbeeld dat het nu op de top zo'n 0 graden is), denk ik dat ik toch maar wacht tot het officiële klimseizoen van start gaat (van 1 juli tot 31 augustus), al is het dan wel errug druk; gemiddeld beklimmen er per jaar zo'n 300.000 mensen de Fuji. Maar goed, beter veilig beklimmen dan nu half verongelukt de top bereiken, denk ik zo.

Dus de andere plannen zijn: Kamakura (voormalige hoofdstad van Japan in de 12e eeuw), Yokohama (dé havenstad van Japan, Perry's zwarte schip ligt er ook nog als het goed is), Hakone (hete bronnen), en Kawasaki (tussen Yokohama en Tokio in, genegeerd door de meeste toeristen, maar het schijnt erg mooi te zijn).

En ondertussen ga ik ook nog door met mijn studie (uiteraard), qua onderzoek maak ik nog niet heel veel vorderingen op het moment, ik ben nog steeds bezig om contacten te leggen in de Manga Kenkyu Kai (de manga research club), wat uiteraard een hele belangrijke basis is. :3
Maar op het moment ben ik dus nog iets meer bezig met de achterliggende theorie, ik volg colleges over media zelf, wat media nu eigenlijk is en waarom het zo'n grote invloed op onze levens heeft; we staan tegenwoordig zowat op met media en gaan er mee naar bed.

Maar goed, ik heb alweer veel te veel geschreven, morgen is de eerste dag van Golden Week dus, al heb ik vrijdag nog wel 1 college *grumble grumble*. En natuurlijk ga ik ook nog Tokyo Tower beklimmen, wat ik twee jaar geleden niet heb gedaan, maar het blijkbaar wel waard is als ik op verhalen van anderen af ga. Al moet het dan wel helder weer zijn....op het moment regent het nogal veel dus tja. Geef me beter weer hier in Tokio!!!

Geen opmerkingen: